b.s.h | ||
|
نگاهی دیگر به آستون مارتین ویراژقدرت، زیبایی، روح. چند خودرو را می شناسید که در هنگام روشن شدن این سه واژه را مقابل چشمان شما پدیدار کند؟ من یک خودرو را می شناسم. آستون مارتین ویراژ خودرویی با بدنه ای از جنس آلومینیوم سبک وزن و پلت فرمی از جنس کامپوزیت و البته دانستن این مطلب خالی از لطف نمی باشد که این پلت فرم اولین بار در سال 2004 در آستون DB9 استفاده شده بود. جلو پنجره ای ساخته شده از پنج پره که یاد آور مدل ONE-77 می باشد. دیفیوزر عقب هم رنگ با بدنه و مثل تمام مدل های اخیر آستون از ال ای دی برای چراغ های روز و راهنماها نیز استفاده شده است. ویراژ در دو مدل کوپه و والانته (روباز) که در زبان ایتالیایی به معنی پرواز کردن است عرضه می شود. موتور این ماشین از به هم متصل شدن دو موتور سه لیتری فورد که با دست نیز این پروسه به انجام می رسد ساخته شده است. از مشخصات فنی این موتور می توان به تولید 490 اسب بخار و 420 پوند فیت گشتاور اشاره کرد که قادر است در 4.6 ثانیه مدل کوپه را از 0 به 100 کیلومتر برساند قابل ذکر است که همین موتور در مدل DBS 510 و در 2 مدل RAPIDE و DB9 470 اسب بخار تولید میکند. ویراژ از گیربکسی 6 سرعته که قابلیت تعویض اتوماتیک و یا تعویض دستی از روی فرمان را دارد سود. می برد. وظیفه متوقف کردن وزن 1784 کیلوگرمی این خودرو را دیسک های سرامیکی که به صورت استاندارد نیز بر روی این خودرو نصب شده اند عهده دار می باشد می توان گفت تنها راه برای توقف سریعتر ویراژ برخورد با تنه درخت است. ویراژ از سیستم تعلیق مستقل دوگانه و دمپر های اداپتیو که به صورت مستقل در هر چهار گوشه عمل می کند برخوردار میباشد ADS که مخفف سیستم تعلیق فوق می باشد دارای سنسور هایی است که سطح جاده را در هر لحظه مورد ارزیابی قرار میدهد و سپس با مقایسه اطلاعات فوق با سرعت سنج، فرمان، پدال گاز و ترمز بهترین حالت رانندگی را در هر گوشه به صورت کاملاً مستقل تنظیم می کند و البته آستون بر این نکته تاکید می کند که این سیستم طوری تنظیم و برنامه ریزی شده که با ماهیت ویراژ که همانا یک اسپرت جی تی بودن است کاملاً هماهنگ می باشد.
ولی واقعاً چند نفر از ما خوانندگان این مقاله و شاید بهتر باشد که این گونه بگویم چند نفر از خریداران خودرو به این گونه اطلاعات ریز توجه میکنند یا برای آن ها اهمیت دارد یا اصلا اطلاعاتی دربارهٔ ADS یا حتی تعریف گشتاور دارند شاید تنها نکته ای که کمی توجه آن ها را به خود جلب کند اسب بخار خودرو باشد که آن هم به دلیل این است که این مقدار را در مقایسه با خودروهای دیگر قرار میدهند و خوب می توانند از توان سریع حرکت کردن خودروی خود ایده ای بدست آورند. پس اگر شما هم با من موافق هستید این اجازه را به من بدهید تا ویراژ و یا بهتر بگویم آستون را برایتان از منظری دیگر بنگرم. آستون مارتین هیچ زمان در تاریخ خود مثل رقبای ایتالیایی اش از موتور های بسیار قوی و یا هندلینگی بی نظیر برخوردار نبوده و یا حتی حداکثر سرعتی برابر آن ها نداشته و نکته ای دیگر و آن اینکه آیا تا به حال تصویر. مدل های مختلف آستون (مدل های کنونی) را کنار هم گذاشته اید؟ من این کار را کرده ام. انگار همه یک شکل هستند! حال برسیم به ویراژ با قیمتی برابر 209.995 دلار یعنی دقیقاً بین قیمت دو مدل DB9 (187.000 دلار) DBS (271.660 دلار) و همان جور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردم توان این خودرو نیز دقیقاً در میانه این دو مدل جای می گیرد پس پر واضح است که ویراژ به این دلیل تولید شده که فاصلهٔ بین دو مدل قبلی کمپانی را هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ توان پر کند و یا به زبان ساده تر بازاریابی.
واما اینجانب به عنوان نگارندهٔ این مقاله به هیچ عنوان علاقه ای به خودروهایی که با هدف پر کردن فاصله بین محصولات یک خودرو ساز دارد ندارم. مصداق بارز این مسئله در گذشته پورشه کیمن است که البته برای نداشتن این علاقه دلایل کاملاً محکمه پسندی نیز دارم. این گونه خودرو ها با صدایی بلند بر سر ما فریاد میزنند که ما می توانستیم بهتر باشیم و سازندگان ما میدانستند که چگونه ما را بهتر بسازند ولی این کار را نکردند چون ان وقت ما بهتر از برادر بزرگتر می شدیم که برادر بزرگتر ویراژ. دی بی ناین و کیمن 911 می باشد. ولی نمی دانم چرا نمی توانم در مورد ویراژ این نداشتن علاقه را ابراز دارم و یا حتی بگویم چرا ویراژ به اندازهٔ فراری یا لامبو قدرت ندارد و به اندازهٔ آن ها سریع حرکت نمی کند. فهمیدم. آستون آقای خاص خودرو های جهان از گذشته تا به امروز است. برای نمونه به این فکر کنید که دور شمار موتور شما بر عکس همهٔ ماشین ها از راست به چپ بالا رود و یا پدال شیفتر های پشت فرمان جای اینکه از آلومینیوم و یا یک فلز نا مرغوب دیگر ساخته شده باشد از چرم و منیزیم ساخته شده باشند یا حتی برای زدن کوک های چرم صندلی شما کار خانه از ماهرترین دوزنده ها استفاده کرده باشد.
وای خدایا چقدر این چیزها با حال (COOL) هستند. گفتم با حال یا همان کول بیایید بنشینیم و ببینیم که این واژهٔ فرنگی به چه معناست. با استفاده از تعریفی ساده می توان بیان کرد کول بودن یک خودرو به این معنی است که وقتی شما سوار بر آن خودرو هستید در مواجه با افراد دیگر آنها چه حرفی پشت سر ماشین شما و حتی خود شما می زنند اگر این صحبت ها (جدا از بحث سرعت و هندلینگ) خوب باشد شما سوار بر ماشین کولی هستید پس یادتان باشد که خودروی شما تأثیر بسیار زیادی در قضاوت افراد از خود شما هم دارد. کول بودن یک خودرو می تواند به دلایل مختلفی بستگی داشته باشد مانند زیبایی آن جذابیت، موتور قوی، صدای زیبا یا حتی قیمت زیاد ولی به نظر نگارنده مهم ترین عامل همانا افرادی هستند که از گذشته بر صندلی این خودرو ها تکیه زده بوده اند.
سوپر اسپرت های ایتالیایی با وجود این که به عنوان یک خودرو بسیار اغوا کننده هستند ولی عموماً در نمونه های جدید کول نیستند چون ماشین مورد علاقهٔ فوتبالسیت ها هستند و متاسفانه فوتبالیست ها افراد کولی نیستند. رنج روور هم مبتلا به همین بیماری یعنی علاقهٔ فوتبالیستی می باشد تا آنجا که به آن حتی رنج رونی هم میگویند چون وین رونی مهاجم منچستر یونایتد این خودرو را دوست دارد. ولی هر چه باشد این جمله معروف اینجا تعبیر میشود که شما در آستون بهتر دیده می شوید. و کلام آخر از الرش بز رییس آستون کافی که همهٔ ماشین های ما شکل آستون هستند اگر با شکل آن (طراحی بیرونی مخصوصاً) مشکل دارید به دنبال خودروی دیگری بگردید. نظرات شما عزیزان: [ سه شنبه 21 خرداد 1392
] [ 17:52 ] [ sajjadbashar ] |
|
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |